Bemutatkozás

 

Pedagógia és Andragógia Intézeti Tanszék rövid története
 
            A Neveléstudományi Tanszék a főiskola megalakulásától (1962) kezdve kiemelt jelentőségű, központi szerepű egység volt az intézmény életében. Nem pusztán azért, mert a hivatásra nevelés folyamatát ez a tanszék koordinálta, hanem azért is, mert a kezdeti időszakban ide tartoztak a pszichológia oktatói is. A tanszék kezdettől fogva kiváló oktatói gárdával végezte nem kevés áldozatot igénylő feladatát. Az elindulás éveinek oktatói közösségéből mindenképpen ki kell emelnünk Porzsolt Istvánt és B. Papp Jánost, ők mindketten gazdag tanítóképzős tanári tapasztalatkincs birtokában építették ki a fiatal nyíregyházi intézményben a pedagógusképzés struktúráját. Bár igyekeztek megfelelni az akkori idők elvárásainak, így a szükséges ideológiai sallangokat is szerepeltették az egyes tantárgyak, valamint a gyakorlati képzés tartalmának leírásaiban, az általuk megálmodott pedagógusmodell mégis a régebbi hagyományok továbbvihető elemeiből és a korabeli legmodernebb kutatások, hivatásvizsgálatok eredményeiből összegyúrt, minden politikai rendszer felett álló, humanista pedagóguseszmény lett. Munkájukat nehezítette az a körülmény, hogy jórészt falusi származású fiatalokból kellett felelősen gondolkodó, kiforrott értelmiségi attitűddel rendelkező tanárokat nevelniük.

            Már az első másfél évtizedben fontos eredményeket tudott felmutatni a tanszék. Ebben az időszakban született meg az első kandidátusi minősítés (B. Papp János), s magas színvonalú, igényesen összeállított, könnyen tanulható jegyzetek kerültek ki a tanszék oktatóinak tolla alól (pl. Almásy György munkái). A tanszék egyik oktatója (Orosz Gábor) felvételt nyert a Kossuth Lajos Tudományegyetem nappali aspiránsképzésére pszichológiai kutatási témával. Gyümölcsöző együttműködés indult más pedagógusképző intézmények oktatóival, a KLTE Neveléstudományi Tanszékével, a pécsi, a szegedi és az egri tanárképző főiskolák pedagógiaoktatóival.

            Az 1972-es év nagy változást hozott a tanszék életébe: a 35. 391/VI. M.M. rendelettel létrejött a Neveléstudományi Intézet. Az új intézet két egységet foglalt magába: a Pszichológia Tanszéket (8 oktatóval, egy adminisztrátorral és egy technikussal) és a Pedagógia Tanszéket (8 oktatóval, egy félállású kollégával és egy adminisztrátorral). Izgalmas kihívást jelentett a fiatal intézet számára az 1972-ben elindult pedagógia szakos képzés. A 70-es években az oktatók a következő témák feldolgozásával bizonyították kutatói alkalmasságukat: 1. Az egységes pedagógusképzés problémái (Papp József, Porzsolt István, Lengváry Józsefné); 2. A nyíregyházi tanítóképzés története (Orosz Gábor); 3. A népoktatás Szabolcsban a két világháború között (Szabó József), 4. Bessenyei György nézetei a nevelésről (Oroszné Deák Judit).

            A 70-es évek végén, 80-as évek elején fiatal oktatók (Venter György, Szabó Antal, Pornói Imre) hoztak új színt a tanszék életébe a kutatási témáikkal. Ekkor már meglehetősen sok hallgatói csoporttal dolgoztak a főiskola pedagógiatanárai, de a nagy leterheltség mellett is folyamatosan törekedtek arra, hogy naprakész, korszerű ismeretekkel lássák el hallgatóikat, és amennyire lehetett, igyekeztek az egyes hallgatók egyéni problémáinak megoldásában is segítséget nyújtani. A rendszerváltás és az azt követő évek ismét új feladatok elé állították a főiskola egyre bővülő pedagógiaoktatói gárdáját. A képzés korszerűsítése új tantárgyak kidolgozását követelte meg. A tanszék oktatói 1991-ben „Egyféle elképzelés a pedagógusképzésről” című kötetükben fogalmazták meg vízióikat a tanárképzés fejlesztésének lehetséges irányairól. A kötetben felvázolt szakmai jövőkép később részben valósággá vált (pl. a Palotay Ferencné által körvonalazott új pedagógusszerepek többsége).

            Az új évszázad első évtizedében a bolognai típusú képzési rendszerre való áttérés hozott új lehetőségeket és feladatokat a tanszék életébe. A bolognai rendszer keretei között került bevezetésre a pedagógia alapszakos képzés és az erre épülő tanári mesterszak (pedagógiatanári szakképzettségi terület).  A tanszék oktatóközössége nagy lelkesedéssel és körültekintéssel állította össze a képzés tárgyait, az oktatók számos segédanyagot készítettek az alap- és a mesterszakos képzésben résztvevő hallgatók számára. Közben többször is megváltozott a tanszéket befogadó struktúra: 2008 decemberéig önálló egységként működött a Pedagógia Tanszék, 2008 végétől a Tanárképző Intézet részeként, Neveléstudomány Szakterület elnevezés alatt folytatta munkáját a korábbi tanszéki egység. 2010-től már Neveléstudományi Intézeti Tanszék néven működött ismét a sokféle változást megélt egység, egészen a kari struktúra megszűnéséig. 2013-tól az Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet keretein belül, a régi elnevezéshez visszatérve (Pedagógia Intézeti Tanszék) nyert új arculatot a tanszék. Ekkor az osztatlan tanárképzés neveléstudományi tárgyainak a kidolgozása, korszerű tartalmakkal való megtöltése kötötte le az oktatók energiáit. 2017-ben a korábbi Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet megszűnt, Alkalmazott Humántudományok Intézete néven alakult újjá a korábbi egység, a szintén megszűnt Kultúra- és Társadalomtudományi Intézet több oktatójának a befogadásával. A bővülés következtében az intézet minden egységének a neve megváltozott: a korábbi Pedagógia Intézeti Tanszék 2017-től Pedagógia és Andragógia Intézeti Tanszék néven működik.

            A tanszéki oktatóközösség az 1962-es megalakulástól a következő vezetők irányításával végezte munkáját:

1. Porzsolt István

2. Dr. B. Papp János

3. Dr. Orosz Gábor CSc

4. Dr. Szabó József

5. Dr. habil. Venter György CSc

6. Dr. Márton Sára.

            A tanszéket 2022. január 1-től Dr. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna főiskolai tanár vezeti. A közelmúlt említésre méltó eredményei közé tartozik a XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia megrendezése 2017-ben. A 35. OTDK Pedagógia, Pszichológia, Andragógia és Könyvtártudományi Szekciójának a Nyíregyházi Egyetem adott otthont, így e szekció munkáját is nagyrészt a tanszék oktatói koordinálták.

            A tanszék gazdag kapcsolatrendszert működtet, hosszabb ideje rendszeres az együttműködés a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Programjával, az Oktatási Hivatallal, valamint a régió pedagógusképző intézményeivel.