Már az első másfél évtizedben fontos eredményeket tudott felmutatni a tanszék. Ebben az időszakban született meg az első kandidátusi minősítés (B. Papp János), s magas színvonalú, igényesen összeállított, könnyen tanulható jegyzetek kerültek ki a tanszék oktatóinak tolla alól (pl. Almásy György munkái). A tanszék egyik oktatója (Orosz Gábor) felvételt nyert a Kossuth Lajos Tudományegyetem nappali aspiránsképzésére pszichológiai kutatási témával. Gyümölcsöző együttműködés indult más pedagógusképző intézmények oktatóival, a KLTE Neveléstudományi Tanszékével, a pécsi, a szegedi és az egri tanárképző főiskolák pedagógiaoktatóival.
Az 1972-es év nagy változást hozott a tanszék életébe: a 35. 391/VI. M.M. rendelettel létrejött a Neveléstudományi Intézet. Az új intézet két egységet foglalt magába: a Pszichológia Tanszéket (8 oktatóval, egy adminisztrátorral és egy technikussal) és a Pedagógia Tanszéket (8 oktatóval, egy félállású kollégával és egy adminisztrátorral). Izgalmas kihívást jelentett a fiatal intézet számára az 1972-ben elindult pedagógia szakos képzés. A 70-es években az oktatók a következő témák feldolgozásával bizonyították kutatói alkalmasságukat: 1. Az egységes pedagógusképzés problémái (Papp József, Porzsolt István, Lengváry Józsefné); 2. A nyíregyházi tanítóképzés története (Orosz Gábor); 3. A népoktatás Szabolcsban a két világháború között (Szabó József), 4. Bessenyei György nézetei a nevelésről (Oroszné Deák Judit).
A 70-es évek végén, 80-as évek elején fiatal oktatók (Venter György, Szabó Antal, Pornói Imre) hoztak új színt a tanszék életébe a kutatási témáikkal. Ekkor már meglehetősen sok hallgatói csoporttal dolgoztak a főiskola pedagógiatanárai, de a nagy leterheltség mellett is folyamatosan törekedtek arra, hogy naprakész, korszerű ismeretekkel lássák el hallgatóikat, és amennyire lehetett, igyekeztek az egyes hallgatók egyéni problémáinak megoldásában is segítséget nyújtani. A rendszerváltás és az azt követő évek ismét új feladatok elé állították a főiskola egyre bővülő pedagógiaoktatói gárdáját. A képzés korszerűsítése új tantárgyak kidolgozását követelte meg. A tanszék oktatói 1991-ben „Egyféle elképzelés a pedagógusképzésről” című kötetükben fogalmazták meg vízióikat a tanárképzés fejlesztésének lehetséges irányairól. A kötetben felvázolt szakmai jövőkép később részben valósággá vált (pl. a Palotay Ferencné által körvonalazott új pedagógusszerepek többsége).
Az új évszázad első évtizedében a bolognai típusú képzési rendszerre való áttérés hozott új lehetőségeket és feladatokat a tanszék életébe. A bolognai rendszer keretei között került bevezetésre a pedagógia alapszakos képzés és az erre épülő tanári mesterszak (pedagógiatanári szakképzettségi terület). A tanszék oktatóközössége nagy lelkesedéssel és körültekintéssel állította össze a képzés tárgyait, az oktatók számos segédanyagot készítettek az alap- és a mesterszakos képzésben résztvevő hallgatók számára. Közben többször is megváltozott a tanszéket befogadó struktúra: 2008 decemberéig önálló egységként működött a Pedagógia Tanszék, 2008 végétől a Tanárképző Intézet részeként, Neveléstudomány Szakterület elnevezés alatt folytatta munkáját a korábbi tanszéki egység. 2010-től már Neveléstudományi Intézeti Tanszék néven működött ismét a sokféle változást megélt egység, egészen a kari struktúra megszűnéséig. 2013-tól az Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet keretein belül, a régi elnevezéshez visszatérve (Pedagógia Intézeti Tanszék) nyert új arculatot a tanszék. Ekkor az osztatlan tanárképzés neveléstudományi tárgyainak a kidolgozása, korszerű tartalmakkal való megtöltése kötötte le az oktatók energiáit. 2017-ben a korábbi Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet megszűnt, Alkalmazott Humántudományok Intézete néven alakult újjá a korábbi egység, a szintén megszűnt Kultúra- és Társadalomtudományi Intézet több oktatójának a befogadásával. A bővülés következtében az intézet minden egységének a neve megváltozott: a korábbi Pedagógia Intézeti Tanszék 2017-től Pedagógia és Andragógia Intézeti Tanszék néven működik.
A tanszéki oktatóközösség az 1962-es megalakulástól a következő vezetők irányításával végezte munkáját:
1. Porzsolt István
2. Dr. B. Papp János
3. Dr. Orosz Gábor CSc
4. Dr. Szabó József
5. Dr. habil. Venter György CSc
6. Dr. Márton Sára.
A tanszéket 2022. január 1-től Dr. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna főiskolai tanár vezeti. A közelmúlt említésre méltó eredményei közé tartozik a XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia megrendezése 2017-ben. A 35. OTDK Pedagógia, Pszichológia, Andragógia és Könyvtártudományi Szekciójának a Nyíregyházi Egyetem adott otthont, így e szekció munkáját is nagyrészt a tanszék oktatói koordinálták.
A tanszék gazdag kapcsolatrendszert működtet, hosszabb ideje rendszeres az együttműködés a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskolájának Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Programjával, az Oktatási Hivatallal, valamint a régió pedagógusképző intézményeivel.