Tudomány Napja 2013. november

Elmélet és gyakorlat találkozása egy szakmai műhelybeszélgetésben

Különleges rendezvényre invitálták egykori hallgatóikat a Tudomány Napja alkalmából ebben az évben a Nyíregyházi Főiskola Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézetének pedagógiaoktatói. Dr. Márton Sára tanszékvezető és munkatársai egy szakmai kerekasztal-beszélgetést szerveztek a pedagógia tanári mesterszakon végzett volt tanítványaik számára, akik részletesen és szemléletesen bemutatták, milyen módon alakították át napi pedagógusi gyakorlatukat a képzés során elsajátított korszerű neveléstudományi ismeretek.

            A beszélgetésekből kiderült, hogy a végzett pedagógiatanárok valóban alkotó módon formálták a maguk képére az oktatóik előadásaiban megmutatkozó új megközelítéseket, saját szakmai prizmájukon átszűrve használták fel a főiskolán nyert tudásukat, szemléletüket. Kevés diszciplína ment át annyi változáson az elmúlt két évtized alatt, mint a hazai neveléstudomány, így sokuknak nemcsak újfajta pedagógiai gondolkodást és nyelvezetet kellett megtanulniuk, hanem tanítói-tanári szerepüket is újra kellett fogalmazni, s ezzel együtt más hangsúlyokat és arányokat kellett meghatározni a szakmai munkájukban. Beszámolóikból kiderült, hogy ezeket a változásokat nem teherként élték meg, hanem kihívásként, s megváltozott szemléletük jó inspirációt adott a régi keretek bátor lebontásához, a korszerű módszerek napi gyakoriságú alkalmazásához. Arról is örömmel meséltek, hogy kisebb közösségükben, tantestületükben az „kovász” szerepét is betöltik, mivel innovatív gondolkodásuk, módszertani „megifjodásuk” a többi kollégájukat is folyamatos szakmai megújulásra, didaktikai-metodikai repertoárjuk felülvizsgálatára és bővítésére készteti.

            A sikeres rendezvény tanulsága egyértelműen abban ragadható meg, hogy a pedagógiában nem lehetetlen megteremteni elmélet és gyakorlat közeledését, szorosabb együttműködését, így a tudományos háttérismeretek és a napi praxis folyamatos kölcsönhatása által nemcsak a gyakorlatban dolgozó pedagógusok szakmai igényessége mélyül el, hanem egykori oktatóik is folyamatos visszajelzést kaphatnak a pedagógiai munkában felmerülő problémákról, kérdésekről, amelyekre aztán a maguk eszközeivel keresik a lehetséges megoldásokat, válaszokat. A műhelybeszélgetés forgatókönyvét, tematikáját Dr. Márton Sára tanszékvezető főiskolai tanár állította össze, az egyes szekciókban folytatott megbeszéléseket pedig Dr. Hollósi Hajnalka Zsuzsanna, Dr. Szabó Antal és Dr. Vincze Tamás irányította.